Answered by Muftī Yūsuf Badāt
Question:
We are going to perform ‘Umrah soon In-shā Allāh. We will be taking our special-needs son who has feces or stool incontinence, non-stop leaking so we use pullups (underwear). In this situation, please guide us what we do since when performing ‘Umrah we cannot wear any undergarment while in iḥrām.
Answer:
In the Name of Allāh, the Almighty, the Most Merciful, the Most Kind.
Thank you/ Jazāk Allāh Khayr for contacting Mathābah for your question.
Allāh bless and accept your ‘Umrah.
Your son, in the described situation, is considered a ma’adhūr (excused due to ailment) under Islamic law. He will wear the pull up diapers [or undergarment] during his iḥrām to avoid the leakage from spreading further on his iḥram sheets and where he walks and sits in and around the masjid and beyond. However, due to this, it will be mandatory for him to arrange for a damm (animal slaughter to be fed to the poor) to compensate for the violation of iḥrām rules. – (See: Al-Bināyah, Vol 4, Page 330, Dār Al-Kutub Al-‘Ilmīyyah[1], Rad Al-Muẖtār, Vol 3, Page 532, Dār Al-Fikr[2])
A man asked, “O Prophet of Allāh (peace and blessings be upon him), what kind of clothes should a person in iḥrām wear?” The Prophet (peace and blessings be upon him) replied, “A muḥrim should not wear a shirt, trousers [pants or undergarments], a hooded cloak, or socks.” – (Bukhārī 5794)[3]
The Prophet (peace and blessings be upon him) came to me during the period of Al-Ḥudaybiyyah, while I was lighting fire underneath a cooking pot and lice were falling down my head. He asked, “Do your lice inconvenience you?” I responded, “Yes.” He instructed, “Shave your head and [as a compensation for the violation of the iḥrām] fast for three days, feed six poor persons or slaughter a sheep as a sacrifice”. – (Bukhārī 5703)[4]
And Allāh Knows Best.
[1] وإن لبس ثوبا مخيطا ش: أصله مخيوط، كمبيع أصله مبيوع، استثقلت الضمة على الياء فحذفت فاجتمع ساكنان، فحذفت الواو وكسرت الخاء لأجل الياء م: أو غطى رأسه يوما كاملا فعليه دم ش: وفي الأسرار و مبسوط شيخ الإسلام أو ليلة كاملة أو لبس اللباس كله من القميص والسراويل والعباء والخفين يوماً كاملاً فعليه دم واحد، وكذا لو دام أياما أو كان نزعه من الليل ما لم يعزم على تركه، لأن اللبس قد اتحد، كذا ذكره التمرتاشي والولوالجي م: وإن كان أقل من ذلك ش: أي من يوم كامل م: فعليه صدقة ش: لنقصان الاستعمال – كتاب البناية شرح الهداية ج ٤/ ص ٣٣٠ دار الكتب العلمية
[2] أَوْ لَبِسَ مَخِيطًا أَوْ سَتَرَ رَأْسَهُ يَوْمًا كَامِلًا أَوْ لَيْلَةً كَامِلَةً وَفِي الْأَقَلِّ صَدَقَةٌ وَالزَّائِدُ عَلَى الْيَوْمِ كَالْيَوْمِ … بِأَنْ لَبِسَ عِمَامَةً وَخُفًّا بِعُذْرٍ فِيهِمَا فَعَلَيْهِ كَفَّارَةٌ وَاحِدَةٌ – رد المحتار ج ٢/ ص ٥٤٧ دار الفكر
[3] لاَ يَلْبَسُ الْمُحْرِمُ الْقَمِيصَ وَلاَ السَّرَاوِيلَ وَلاَ الْبُرْنُسَ وَلاَ الْخُفَّيْنِ – رواه البخاري ٥٧٩٤
[4] عَنْ كَعْبٍ، هُوَ ابْنُ عُجْرَةَ قَالَ أَتَى عَلَىَّ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم زَمَنَ الْحُدَيْبِيَةِ وَأَنَا أُوقِدُ تَحْتَ بُرْمَةٍ وَالْقَمْلُ يَتَنَاثَرُ عَنْ رَأْسِي فَقَالَ أَيُؤْذِيكَ هَوَامُّكَ قُلْتُ نَعَمْ قَالَ فَاحْلِقْ وَصُمْ ثَلاَثَةَ أَيَّامٍ أَوْ أَطْعِمْ سِتَّةً أَوِ انْسُكْ نَسِيكَةً قَالَ أَيُّوبُ لاَ أَدْرِي بِأَيَّتِهِنَّ بَدَأَ – رواه البخاري ٥٧٠٣